L’ICAC avança en la consolidació de l’arqueozoologia com a disciplina imprescindible per a estudiar l’antiguitat

La Dra. Lídia Colominas a la plaça del Fòrum de Tarragona (febrer de 2021). Foto: ICAC.
Aquest mes de març de 2021, la Dra. Lídia Colominas ha començat una nova etapa de recerca a l’ICAC, a través d’un contracte de recerca de la convocatòria Ramón y Cajal.

La Dra. Colominas és una arqueòloga especialitzada en l’estudi de la romanització a la Mediterrània occidental. La seva recerca se centra en l’estudi de les interaccions entre els animals i les societats del primer mil·lenni ane i canvi d’era des de l’arqueozoologia.

Després d’una estada postdoctoral al McDonald Institute for Archaeological Research de la Universitat de Cambridge (Regne Unit, 2012-2014), es va incorporar a l’ICAC amb un contracte de recerca Juan de la Cierva (2015), amb què va dur a terme un projecte de recerca sobre els canvis en les pràctiques ramaderes en època ibèrica i romana a la plana de l’Empordà i als Pirineus Orientals.

L’any 2017 va optar a un contracte de recerca postdoctoral de l’ICAC amb què va liderar un projecte multidisciplinari sobre la transhumància a l’antiguitat, aplicant anàlisis paleogenètiques i morfomètriques.

Aquests dos projectes han proporcionat dades inèdites i molt rellevants sobre les pràctiques ramaderes en zones d’alta muntanya durant l’antiguitat, proposant l’aparició d’una mobilitat animal plana-alta muntanya ja en època romana.

Podeu veure una mostra d’aquests resultats en les següents publicacions:

La Dra. Lídia Colominas treballant amb una mostra de fauna a l'ICAC (2020). Foto: ICAC.
La Dra. Lídia Colominas treballant amb una mostra de fauna a l’ICAC (2020). Foto: ICAC.

El 2020 la Dra. Colominas va guanyar un contracte Ramón y Cajal (Programa nacional de contractació i incorporació d’RH, del Ministeri de Ciència i Innovació) amb què s’obre la porta a consolidar l’arqueozoologia com a disciplina imprescindible per a estudiar les societats de l’antiguitat a l’ICAC. Aquest nou contracte li permetrà conformar un equip propi de recerca i consolidar la seva trajectòria investigadora.

I és que els animals tenien un paper molt important en les societats antigues (com també tenen ara), tant en l’esfera econòmica (eren font d’aliments i de productes tan imprescindibles com la pell, la llana o els fems), com en l‘esfera social i ideològica (eren animals de companyia i s’utilitzaven en rituals, cerimònies, etc.).

Astràgal d’ovella procedent del jaciment de  Llo (Sallagosa, La Cerdanya), a 1630 m s.n.m. seleccionat per a l’estudi morfomètric i d’ADN antic. Autora: Lídia Colominas (ICAC).
Astràgal d’ovella procedent del jaciment de Llo (Sallagosa, La Cerdanya), a 1630 m s.n.m. seleccionat per a l’estudi morfomètric i d’ADN antic. Autora: Lídia Colominas (ICAC).

En aquest sentit, la recerca de la Dra. Colominas atén a una doble perspectiva: la investigació sobre la identitat, l’estatus i les desigualtats socials de les societats de l’antiguitat a través de l’estudi de l’alimentació i de les pràctiques rituals; i la investigació de l’economia a través de l’estudi de la ramaderia i del comerç d’animals.

Des d’un punt de vista metodològic, la Dra. Colominas ha integrat diverses tècniques analítiques innovadores a la metodologia arqueozoològica clàssica. Ha aplicat anàlisis paleogenètiques per tal d’aportar informació sobre qüestions com ara les migracions i el comerç d’animals, i també ha aplicat la Morfometria Geomètrica  per proporcionar dades sobre la mobilitat dels animals i els seus sistemes de gestió i cria.

Dins l’ICAC, la seva recerca s’integra en l’equip de recerca en Arqueologia del Paisatge (GIAP), on juntament amb la Dra. Alexandra Livarda estan desenvolupant una línia de recerca en bioarqueologia.