Prospeccions geofísiques a la vil·la de La Olmeda amb participació de l'ICAC

Magnetòmetre de 16 sondes (MAGNETO® MX).

Els dies 21 a 25 d’octubre de 2102 es van realitzar unes prospeccions geomagnètiques i electromagnètiques a la vora de la vil·la romana de La Olmeda (Saldaña, Palència), i en un solar d’Aguilar de Campoo, a on es pensa que també es localitza un altre vil·la romana.

Aquestes prospeccions, encarregades per la Diputación de Palencia, són fruit d’una col·laboració entre l’ICAC (Cèsar Carreras), l’empresa alemanya SENSYS - Sensorik & Systemtechnologie GmbH (Rainer Vogel i Günter Bochmann) i la Universitat de Frankfurt (arqueòlegs Leonie Behn i Christoph Salzmann).

Els primers resultats de les prospeccions han estat força espectaculars. S'han identificat estructures constructives properes a l’actual vil·la, algunes necròpolis, fossars i possibles límits de camps, i fins i tot, el reconeixement de paleofocs i antics llits de les rieres properes.

Les prospeccions han fet servir un equip innovador amb un magnetòmetre de 16 sondes tirant per un vehicle de tracció de 4 rodes amb un GPS incorporat, dissenyat per l’empresa berlinesa Sensys. Aquesta tecnologia ha permès cobrir una extensió de 14 hectàrees en només 4 dies, obtenint resultats quasi immediats. Per aquelles zones que no permetien el pas del vehicle, s’ha fet servir magnetòmetres de 5 sondes amb rodes i tracció humana, i resistivímetres per completar la informació amb un altre mètode.

Resultats de la prospecció geomagnètica a

les zones 4 i 5: presència de restes de la vil·la altimperial,

paleofocs i antics llits de les rieres.

L’ICAC és un consorci creat per

I un institut universitari adscrit a la URV

L’ICAC col·labora amb

L'ICAC forma part de