Lectura de tesi doctoral: “The Iconography of the Tyrrhenian Group of the Black-Figure Vases”

A Tyrrhenian neck-amphora by the Guglielmi Painter. Princeton, The Art Museum, Princeton University: 2001.218
Data: 04/04/2019
Hora: 11:00 h
ICAC, Sala d'actes
Tarragona
Organitza: ICAC

El proper dijous 4 d’abril, a les 11 h, la doctoranda Julia Janicka farà la defensa de la seva tesi doctoral, a l’ICAC.

La tesi de Janicka presenta un estudi complet sobre recipients atenencs, decorats amb figures negres, que van ser exportats a Etrúria i que s’atribueixen al Grup Tirrè. Es creu que aquests vasos ceràmics van ser manufacturats entre principis del segon quart del segle VI aC i, aproximadament, el 545 aC.

El treball analitza les característiques dels vasos, la tècnica i l’estil de cadascun dels vuit pintors identificats com a Tirrens. El catàleg de vasos recull 232 exemples amb informació detallada sobre cada peça i analitza amb gran detall els motius iconogràfics que s’hi representen. Es discuteixen i es comparen especialment les representacions del corpus Tirrè amb els vasos pintats per artistes atenencs, predecessors o contemporanis a l’època. En alguns casos, la gènesis iconogràfica dels motius mitològics es pot trobar en ceràmiques de Corint, Lacònia i Beòcia.

La tesi també estableix i analitza la influència iconogràfica del Grup Tirrè i la producció etrusca, especialment la del Grup Pòntic (que va posar fi a importacions provinents del Grup Tirrè). Els ceramistes locals van incorporar molts dels motius iconogràfics del Grup Tirrè a les seves obres, afegint-hi aportacions locals.

  • Director de la tesi doctoral: Jesús Carruesco (URV-ICAC)
  • Membres del tribunal:

President: Joaquín Ruiz de Arbulo (URV-ICAC)

Secretària: Maria Teresa Magadan (Càtedra de Grec Modern a l’EOI)

Vocal: Piotr Dyczek (Universitat de Varsòvia)


RESUMEN:

El tesis de Janicka presenta un estudio completo sobre vasos atenenses, decorados con figuras negras, que fueron exportados a Etruria y que se atribuyen al Grupo Tirreno. Se cree que estos vasos cerámicos fueron manufacturados entre principios del segundo cuarto del siglo VI a.C. y, aproximadamente, el 545 a.C.

El trabajo analiza las características de los vasos, la técnica y el estilo de cada uno de los ocho pintores identificados como Tirrenos. El catálogo de vasos recoje 232 ejemplos con información detallada sobre cada pieza y analiza con gran detalle los motivos iconográficos representados. Se discuten y se comparan especialmente las representaciones del corpus Tirreno con los vasos pintados por artistas atenenses, predecesores o contemporáneos a la época. En algunos casos, la génesis iconográfica de los motivos mitológicos se puede encontrar en cerámicas de Corinto, Laconia y Beocia.

La tesis también establece y analiza la influencia iconográfica del Grupo Tirreno y la producción etrusca, especialmente la del Grupo Póntico (que puso fin a importaciones provnientes del Grupo Tirreno). Los ceramistas locales incorporaron muchos de los motivos iconográficos del Grupo Tirreno a sus obras, añadiendo aportaciones locales.


ABSTRACT:

The thesis presents a complete study of Athenian black-figure vases attributed to the Tyrrhenian Group, manufactured between the beginning of the second quarter of the 6th century BC until c. 545 BC and exported to Etruria. The work discusses the characteristics of the vases and technique and style of each of the eight painters who have been recognized as Tyrrhenian. An exhaustive vase catalogue gathers 232 examples with detailed information about every single piece. The focus of the study is set on the iconographical motives of the vases. The depictions on the Tyrrhenian corpus are discussed and compared to vase paintings of both earlier and contemporary Athenian artisans. In some cases, the iconographic genesis of a mythological motif can be found on pottery from Corinth, Laconia and Boeotia. The iconographic influence of the Tyrrhenian Group on the Etruscan production, especially the Pontic Group, has also been established and analysed. The Pontic Group brought to an end the import of the Tyrrhenian Group. Domestic potters incorporated many of the iconographic motives into their oeuvre and added local variations.